maanantai 18. heinäkuuta 2016

Roadtrip

Minä ja mun kolme ystävää oltiin jo kauan aikaa sitte suunniteltu, että lähtään tänä kesänä jossain välissä meiän jokaisen ekalle roadtripille  ja niimpä me siis tossa reilu viikko sitte vihdoin toteutettiin tää pitkäaikanen suunnitelma ja vietettiin tienpäällä kolme päivää. Vaikkei tuo reissun pituus sinänsä hirveen pitkä ookkaan, niin yllättävän paljon siinä ehti tekemään!

Eka pysäkki meillä oli Oulussa, jonne saavuttuamme suunnattiin heti Superparkkiin riehumaan ja testailemaan niitä kaikennäkösiä härveleitä aivan innoissaan. :-D Täytyy kyllä sanoa, että Superpark yllätti mut positiivisesti ja sielä oli vielä paljon kivempaa mitä olin etukäteen ees osannu oottaa! Ei ollenkaan mikään pikkulasten paikka ainoastaan, vaan meille isommillekki riitti tekemistä moneksi tunniksi ja voisin kyllä ehottomasti mennä joskus uudestaanki sinne päivää viettämään. Superparkin lisäks käytiin shoppailemassa Ideaparkissa, josta tarttu muutamia kivoja ostoksia mukaan, kiitos superihanien alennusmyyntien.

Jo nää Oulun aktiviteetit oli omiaan tuomaan meiän päivän touhua ja kivoja kokemuksia täyteen, mutta senlisäks kerettiin vielä ekan päivän aikana ajella meiän seuraavaan kohteeseen, Tornioon.

Majottauduttiin yöksi Tornion leirintäalueelle ja oli kyllä niin kiva ku oli vessat ja suihkut ja keittiötilat yms. siinä lähettyvillä koko ajan ettei tarvinnu sitä miettiä, missähän me esimerkiksi ruokamme kokkaillaan ja pesulle päästään. Siellä me neljä tyttöä sitte vietettiin telttaelämää kera muiden leiriytyjien ja tuhansien hyttysten, heh.

Seuraavana päivänä jatkettiin matkaa; tällä kertaa Torniosta Haaparantaan. Shoppailtua tuli taas urakalla, niin Ikeassa ku Rajalla-ostoskeskuksessaki ja jee, jälleen mukaan tarttu aivan ihania vaatekappaleita. Ei sitä vaan voinu vastustaa kiusausta, ku alennuksia työnty joka puolelta esiin ja semmosia siistejä vaatteita oikeen pomppi silmille kaupassa jos toisessakin.. Käytiin kans syömässä Ikean lihapullat&ranskikset, niinku tuolta ylläolevasta kuvasta näkyyki, ja oli kyllä hyvää! Nimimerkillä ekaa kertaa ikinä Ikeassa syömässä. :-D

Haaparannassa hengailun jälkeen ajeltiin illalla Kuusamoon, vaeltamaan karhunkierrosta. Siellä vaelluksella vietettiinki sitte loppureissu: vaellettiin reilut 18 kilometriä, ihailtiin niitä upeita maisemia, kokkailtiin meille nuotiolla ruokaa, päästiin pariinki otteeseen ihan lähikontaktiin porojen (ja sammakoiden..) kanssa, pystytettiin meiän leiri pauhaavan kosken viereen ja saatiin jälleen seuraksemme ne ihanat, inisevät hyttysparvet, valvottiin yömyöhään ja herättiin yöllä ehkä noin sata kertaa kylmyyteen ja siihen, ku tajus että joku pukkii sua takas omalle reviirille ku olit vyöryny ihan toisen paikalle (ku meiän teltta tosiaan oli semmosessa jonkinmoisessa alamäessä, joten valumiset toisen paikalle oli ihan ymmärrettävää :'D).

Hyttysistä ja vähäsistä yöunista huolimatta selvittiin tästäki päivästä ja yöstä hengissä ja voi vitsit, miten monia kokemuksia rikkaampi oon niin tuon vaellusreissun ku koko roadtripinki jälkeen. Kotiinpaluu suju hyvissä tunnelmissa, meiän takapenkkiläisten tehdessä ristisanatehtäviä ja välillä nuokkuessa aivan armottoman väsymyksen iskiessä päälle.

Ajettuja kilometrejä kerty reilusti yli tuhat, mutta kerranki voin sanoa että autossa istuminen oli jopa kivaa (minäku yleensä inhoan autossa istumista, koska mulle tuppaa tulemaan huono olo lähes aina vähäkään pidemmillä matkoilla) kiitos mainion seuran ja radiosta kuuluneiden EM-yleisurheilukisojen, hah! Oli niin mahtavaa, ku saatiin mennä ihan mihin ja millon vaan haluttiin, pysähtyä sillonku huvitti, käyä kaupassa ostamassa matkaevästä ainaku mieli teki, käyä itelle aivan uusissa paikoissa ja ennenkaikkea ihan vaan seikkailla ympäri Suomea, ilman sen suurempia aikataulutuksia tai reittiohjelmia, joita täytys täsmälleen noudattaa.

Tutuksi kävivät auton purkaminen ja pakkaaminen, jota tapahtu aivan mahottoman monesti ja joka oli yhtä palapelin kasaamista ku täyty joka kerta miettiä miten ihmeessä ne kaikki tavarat saa sinne autoon takasi mahutettu. Kyllä, se oli oikeesti melkonen työmaa! En ees ymmärrä miten neljä tyyppiä saa otettua sitä tavaraa niin paljo mukaan, että auto on peräkonttia, takapenkkejä ja etupenkkejäki myöten aivan täynnä. :-D Lisäksi yösijan pystyttäminen eli toisinsanoen teltan kasaaminen, ilmapatjojen täyttäminen, makuupussien aukominen ja muutenki sen yövarustuksen miettiminen (esim. vaatteiden määrän, ku ei voinu tietää onko yöstä tulossa kylmä vai lämmin) sekä tottakai koko leirin purkaminen kävi kans oikeenki tutuksi tän reissun aikana. Oma sänky tuntu siis aika luksukselta tuon reissun jälkeen, ku sai vaan lysähtää sinne sängynpohjalle ilman, että sitä ennen tarvi tehä sitä tätä ja tuota ja vaivata päätä sillä, tuleeko selviämään niillä tietyillä vaatteilla yöstä vai kannattaako lisätä vaatetta ja niin edelleen.

Tutuks kävi myös jatkuva vesisade, joka välillä ylty niinki kovaksi, että oli hetkeksi pysäytettävä auto tienvarteen ku ei vaan nähny ihan yhtään eteenpäin tai juostava vauhikkaasti sisätiloihin, silti kastuen aika läpimäräksi. :-D Meiän onneksemme just tuon vaelluksen aikana sade pysy poissa lähes kokonaan, ainoastaan viimesten kilometrien aikana sade yllätti mutta sillonki päästiin aika nopiasti sisätiloihin niin kukaan ei joutunu märillä vaatteilla kauaa olemaan.

Mutta vaikka tuo meiän roadtrip oliki sillä tavalla aika raskas ja väsyttävä just sen jatkuvan tiellä olon, matkustamisen ja touhuilun, hiukkasen tavallista alkeellisempien yöpymisten ja vähäisten yöunien vuoksi, en missään nimessä vaihtais mitään tuosta reissusta pois. Tuo oli niin erilaista elämää ku mihin on tottunut, mutta just se tekiki siitä niin jännittävää ja siistiä. Sain paljon uusia kokemuksia ja muistoja, näin paljon uusia ja upeita paikkoja, pääsin viettämään aikaa noiden ihanian ystävien kanssa ja kokeilemaan hetkeksi vähä semmosta itsenäisempää ja luonnonläheisempää elämäntyyliä, jossa joutuu oikeesti miettiin asioita&toimintatapojaan enemmän, ku kaikki ei oikeesti ookkaan valmiina siinä sun eessä vaan sormia napsauttamalla.

Voin kyllä ehottomasti suositella roadtrippiä jokaiselle, kuhan vaan ottaa semmosen hyvän asenteen kaveriksi ja ymmärtää, että kaikki ei tuu välttämättä meneen just silleen ku on etukäteen suunnitellu, koska esim. säät voi yllättää ja vaikeuttaa joitaki suunnitelmia. Siitä huolimatta reissu voi olla tosi onnistunu, eikä esim. tuo vesisade meiän reissua pilannu millään tavalla ku tehtiin kaikkia kivaa sisällä sillonku vettä tuli ja jätettiin ne ulkoilupuuhat sitte myöhemmälle. Roadtripille lähtiissä ei kannata suunnitella jokaikistä hetkeä niin minuutin tai tunninkaan tarkasti, koska ainaki musta se tietynlainen aikatauluttomuus ja vapaus oli just parasta koko reissussa. Mää kyllä niin tuun lähtemään vielä joku kaunis päivä uudestaan road tripille, oli nimittäin sen verran kultainen reissu..

Semmonen roadtrip siis meillä, näin tiivistettynä! Musta ois mukava kuulla, millasia kokemuksia teillä on roadtripeistä tai ennenkaikkea, ootteko ikinä ollu tommosella reissulla? :-)

1. Ihana tunnelma näissä kuvissa! :) Kuulosti oikein kivalta roadtripiltä!
    Ite rakastan lähteä kavereiden kanssa!

❀ Cinderella Days ❀

1. Mukava kuulla että se tunnelma välittyy sinne asti! :) Oli kyllä ihan huikeet maisemat erityisesti tuolla vaelluksella ja todellakin oli oikeen kiva roadtrip! Ymmärrän siis hyvin, että rakastat tehä tommosia reissuja kavereiden kanssa! :-D

2. Oi olipa ihana lukee tätä postausta ! Haluun niin käyä joskus roadtripillä !:)

1. Voi, kiva kuulla että tykkäsit! :) Ja suosittelen ehottomasti, niin kiva tommonen reissu!

3. Oikein hienolta näyttää ja kuulosti teidän reissu! Hassun näköinen tuo poro! =)
    Vaeltaminen on kyllä niin kivaa!

Me ajeltiin kerran road trip Ruotsin kautta Narvikiin, hieman Norjaa kierrellen ja käsivarren kautta pois. Voin suositella sitä reissua teillekin, ihan huikeat maisemat! Norja ei ole kallis maa, kun asuu teltassa ja ottaa ruuat Suomesta! Meillä oli jopa pari kanisteria bensaakin Suomesta, niin ei ostettu Norjasta mitään muuta kuin matkamuistot! :-D (oho, tulipa huutomerkkejä.. =)

1. Oikeen kiva reissu oliki ja jep, vaeltaminen on kyllä niin mukavaa! :) Kiitos suosituksesta, kuulostaa kyllä upealta tommonen reissu! Norjassa todellaki on aivan huikeet maisemat. :)

4. Viime vuonna kaverin kans ajettiin myös reilu 1000 km (ehkä muistatki postauksen/videon) ja Kuusamossa ja Oulussa myös käytiin sekä Ranuan eläinpuistossa! Oli kyllä huippu ku ei ollu mitään tiettyä aikataulua ja sai mennä miten itestä tuntu. :)

1. Joo muistan, näytti niin kivalta se teiänki reissu! :-D Ja jep se oli just parasta tossa reissussa ku sai mennä just niinku ite haluaa ilman semmosta aikataulua. :)

5. voi vitsit kuulostaapa kyllä tosi kivalta! :D ite en oo koskaan tainnut olla millään "kunnon" road tripillä mutta ois kyllä ehdottomasti kiva joskus lähteä :)

1. No joo, meillä oli kyllä ihan superkiva reissu! :) Suosittelen ehottomasti lähtemään! Ei muutaku pakkaat auton täyteen ja sitte vaan menoksi, sen kummempia suunnitelmia, haha. :-D

6. Tee postaus ostoksista!

7. Road trip suomessa ois kyl ihan unelma! Hauskalta näyttää!

1. No jep, täällä on kyllä niin paljon kauniita ja näkemisen arvosia paikkoja! :) Ja oikeen hauskaa oliki. :)

8. Tää on jotain josta mä oon haaveillu jo ikuisuuden! vielä joskus sen toteutan, ehkäpä jo ens kesänä ♥

1. <3 toivottavasti sun reissu onnistuu ens kesänä, mää niin suosittelen!