sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Sisarukset

Laitan tähän postaukseen vaan niistä sisaruksista kuvia, joilta oon luvan saanut, joten siks ei läheskään kaikista oo kuvaa. En kestä, tekis kyllä melkein mieli laittaa, koska löysin niiin söpöjä kuvia noista kaikista tyypeistä! :-D)


Mulla on isoveljiä. Ja isosiskoja. Mulla on pikkuveljiä. Ja pikkusisko. Mulla on paljon sisaruksia; pieniä ja suuria, siis semmosia ala-asteikäsiä mutta myös jo aikuisia. Ja tiiättekö mitä? - se on asia, mistä oon niiin kiitollinen. 

Mun sisarukset on niitä tyyppejä, jotka oon tuntenu vauvasta asti, ja joitten kans mää opein ne ihan ekat ihmissuhdetaidot. Sisarukset on niitä tyyppejä, joiden kanssa vietän ylivoimasesti eniten aikaa ja joiden kanssa on mun elämän aikana muodostunu muistoja enemmän ku kenenkään muun kanssa. Sisarukset on niitä tyyppejä, joiden kanssa riidellään ja kilpaillaan, mutta joita myös rakastetaan ja tuetaan kaikissa elämänvaiheissa. Sisarukset on niitä tyyppejä, joiden olemassaolo on tässä vuosien varrella herättäny mussa niin paljo tunteita ihan laidasta laitaan, mutta joista rakkaus on aina ollut suurin. Sisarukset on aina ollu ja tulee jatkossaki olemaan mulle hirveen suuri voimavara ja rikkaus. 

Oon oppinu mun sisaruksilta tosi paljon. Oon oppinu ottamaan vastuusta muista ihmisistä, hoitamaan pienempiä ja laittamaan ruokaa, sovittelemaan riitoja ja tekemään kompromisseja sekä auttamaan erilaisissa jutuissa. He on opettanu mua kärsivällisemmäksi ja itsevarmemmaks, he on opettanut mua hyväksymään muut ihmiset semmosenaan ku on ja rakastamaan niin itteä ku muita täyellä sydämellä. Sisaruksilta oon oppinu niin paljon erilaisia taitoja ihan kaikilta elämänaloilta. He opetti mut pyöräilemään, ensin käsien kanssa ja vähä myöhemmin ilman käsiä (:-D), he opetti mut kiipeilemään puissa ja viettämään aikaa luonnossa. He opetti mut kirjottamaan ja lukemaan. He opetti mut liikkumaan ja pelaamaan erilaisia pihaleikkejä. He opetti mut tekemään voltin trampoliinilla ja viheltämään. Oon oppinu niin paljo asioita vaan seuraamalla isosisarusten esimerkkiä, siis kulkemalla heiän jalanjäljissään ja tarkkailemalla tiukasti ihan pienestä pitäen heiän touhuilujaan. 




Mulla on mun sisaruksiin semmonen side, jota ei voi kukaan millonkaan katkasta. Mun ei tarvi koskaan pelätä jääväni yksin. Koskaan ei oo hetkeä, etteikö joku ois siinä vieressä höpöttelemässä jotain tai touhuilemassa mun kanssa kaikenlaisia juttuja. Aina on seuraa, leikki- ja juttukavereita ja auttavia käsiä. Koskaan ei tarvi miettiä hetkeäkään välittääköhän musta kukaan, koska oon ihan sataprosenttisen varma siitä, että mun perhe välittää musta ja paljon. Kotona mulla on turvallinen ja hyvä olo. Voin olla täysin oma itteni, koska kukaan sisaruksista tai vanhemmista ei tuomihe vaikka mitä tekisin vaan mua tuetaan ja ymmärretään. Oikeasti, sisarukset on ihmeellisiä.

Musta on tosi hassua, miten paljon ennakkoluuloja iso perhe saattaa saada osakseen. Ihmisillä on paljo stereotypioita, joiden he olettaa pitävän paikkaansa. "Ei isossa perheessä riitä rakkautta jokaiselle, koska eikai ne vanhemmat voi oikeesti rakastaa jokaista yhtä paljo?"  "Ei ne isojen perheiden lapset oikeasti voi hyvin, koska nehän joutuu kantamaan niin paljo vastuuta ja jäävät niin paljosta paitsi ku vanhemmat joutuu elättämään niin monta lasta."  "Voi niitä lapsiparkoja, kun joutuvat jakamaan huoneensa ja lelunsa toisten kanssa, miten kurjaa elämää varmasti!" "Haluaako joku muka oikeasti noin suuren perheen? Koska eihän kukaan vanhempi jaksa pyörittää sellaista suurtaloutta. Ja lapsetkihan siinä vaan kärsii ku joutuu kilpailemaan vanhempien huomiosta." "Voi kauhia, ne lapsethan saattaa vaikka kiusata toisiaan ku joutuvat samassa talossa asumaan koko lapsuutensa!" Joskus saattaa törmätä jopa semmoseen ihmettelyyn, että miten vanhemmat edes muistavat lastensa nimiä, jos näitä lapsia on vaikkapa kymmenen tai yli.




Ja se miks musta tuntuu niin hassulta kuunnella tommosia ihmettelyjä on, että mulle itelle on niin itsestäänselvyys elää isossa perheessä ja voida silti aivan mainiosti. Voin siis oman kokemuksen perusteella kumota nuo eellämainitut väitteet. Koen, että vaikka mulla onkin paljon sisaruksia, ollaan saatu kaikki yhtä paljon huomiota vanhemmilta. En koe missään vaiheessa jääneeni muiden sisarusten varjoon vaan jokaiselle meistä on riittäny turvaa ja hoivaa sekä paljon rakkautta. Kukaan meistä ei oo noussu mitenkään toisten yläpuolelle tai toisaalta kukaan ei oo jääny silleen syrjään tai huomiotta. Ja vaikka vanhemmat ois joutunu hetkellisesti keskittämään huomionsa yhteen meistä lapsista esim. lapsen sairastumisen takia, ei me muut kuitenkaan olla huomiotta jääty. Me myös osataan antaa toisillemmeki sitä turvaa ja huolenpitoa. Me isommatki osataan pitää huolta pienistä, opettaa ja hoivata. Kokata ja siivota. Leikkiä yhessä ja hassutella. Meille jokaiselle on siis aina riittäny rakkautta ja huolenpitoa ihan riittävästi, ja sitä riittävääkin enemmän. Ja ainakaan meillä ei siis oo mitään ongelmaa, etteivätkö vanhemmat tai me sisarukset muistettas toistemme nimiä, nimittäin ku on koko elämän asunu yhessä niin ne nimet muistaa vaikka unissaan eikä meitä tyyppejä vaan voi sekottaa keskenään muutaku enintään ihanihan vahingossa ko hätäsesti jonku nimiä suuhunsa hakee. :D

Ja mitä tulee huoneen tai tavaroiden jakamiseen niin ainakaan mulle tai meidän perheessä muutenkaan se ei oo koskaan ollu mikään ongelma. Musta on oikeestaan kivaa jakaa huone, koska sillon ei tarvi nukkua yksin ja aina on joku siinä lähellä. Tavaroiden jakaminen taas on opettanut ajattelemaan muita, tulemaan hyvin toimeen muiden kanssa ja leikkimään yhdessä. Vaikka eipä sillä, etteikö meillä ois paljon omiaki tavaroita. Niitäki kyllä riittää vaikka muille jakaa. :-D

Tottakai iso perhe luo vanhemmille omat haasteensa ja vanhemmat voi välillä väsyä siihen ison talouden pyörittämiseen, mutta meistä isommista lapsista on jo paljon hyötyä vanhemmille. Ei he joudu tekemään kaikkea yksin. Me ollaan ku yks yhteisö, jossa jokasella on oma paikkansa ja tehtävänsä, jotka suorittamalla homma toimii. :-) Pieniä kinoja meiänki perheessä ilmenee niinku varmasti jokaisessa muussaki talossa, viitaten nyt siis tuohon kiusaamisväitteeseen, mutta mistään toisten kiusaamisesta ei oo koskaan ollu kysymys. Toimeen tullaan jokainen toistemme kanssa ja ollaan vältytty sen suuremmilta sodilta aina tähän päivään saakka ja luulempa että tästä eteenpäinki vältytään.




Vaikka puhunki tässä tekstissä sisaruksista tälleen käsitteenä, on jokainen sisarus kuitenki mulle oma yksilönsä, persoonallinen kaunis ihminen, jota arvostan tosi paljon ja joka tuo mun elämään niin paljon lisää sisältöä. Musta on siistiä, että sen koko perheellä vietetyn ajan lisäks, on mulla myös jokaisen sisaruksen kanssa semmonen oma juttu, mitä tykätään tehä kahestaan. Yhen sisaruksen kanssa tykätään käyä luontoretkillä, toisen kanssa taas meillä on tapana käyä kuvaamassa ja kolmas taas tykkää leikkiä mun kanssa ja käyä vaikka pyörälenkillä. Jokaisen kanssa on siis ne omat juttumme, joita tykätään yhessä touhuta, mutta silti jokaikinen noista kahdeksasta sisaruksestani on mulle aivan yhtä rakas. 


Tottakai mulla menee välillä sisarustenki kanssa sukset ristiin ja tulee riitoja ja erimielisyyksiä kaikenlaisista jutuista. Välillä tuntuu, että toinen vaan tahallaan ärsyttää ja jos sattuu olemaan oikeen huono päivä niin sillon kaipais enemmän semmosta omaa rauhaa. Välillä tuntuu, että pää räjähtää siitä melun määrästä, ku kaikki sattuu yhteen ääneen höpöttämään jotain esim. ruokapöydässä. Välillä tuntuu epäreilulta, ku ei voida esim. lähtä ulkomaille matkustelemaan, koska 11 hengen porukalla se ois aika jäätävän kallista. Mutta silti, mikään noista ei voita sitä elämää, minkä mää oon sisarusten myötä saanu. Vaikka elämä ei oo aina niin ruusuilla tanssimista isossa perheessä, en vaihtais tätä perhettä M-I-H-I-N-K-Ä-Ä-N. Jokaisella nuista tyypeistä on oma, valtavan suuri, paikkansa mun sydämessä ja hui kamala miten pahalta tuntuu edes ajatella, että joutuisin kenestäkään heistä koskaan luopumaan.

Musta tuntuu että sitä on tässä vuosien saatossa oppinu arvostamaan vielä aiempaa enemmän sisarusten merkitystä elämässä. Koska kaikki mun sisaruksista ei enää asu kotona eikä me siis nähä kaikkien kanssa todellakaan joka päivä, on ne hetket, ku saadaan koko perhe on yhellä koolla, niiiin parhaita.



Sisareni

Kukaan ei luota minuun enemmän
kuin sisarus jota olen hoitanut
koko hänen elämänsä
tuudittanut uneen
leikittänyt ja lohduttanut

kukaan ei tunne minua paremmin
kuin sisarus jonka kanssa olen kasvanut
keksinyt jännittäviä leikkejä
kokenut samat seikkailut
seissyt samalla puolella

kukaan ei kykene samaan läheisyyteen
kuin sisarukset jotka nauravat
käyttävät itse keksimiään sanoja
painivat leikkimielellä
nukkuvat kädet ja jalat toistensa lomassa

mikään ei voi viedä
sitä äärettömän tärkeää tunnetta
että kuuluu johonkin
on tärkeä jollekin
ja rakastaa vaivattomasti,
loputtomasti.

-Natiainen



Onko sulla sisaruksia? Ja jos on niin millanen suhde sulla on heihin? Ois kiva kuulla muidenki ajatuksia tästä aiheesta, joten jos vaan jaksatte niin kommentoikaa teiän ajatuksia sisaruudesta ja sen vaikutuksista teiän elämään. :-)


14 kommenttia:

  1. Voi Sini❤❤ Niin ihana postaus ja niin ihania sisaruksia sulla! Oon kyllä ihan samaa mieltä siitä, että sisarukset on niitä parhaita asioita joita ihmiselle voi elämässä tapahtua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3<3 Julia!! Kiitos paljon! Nuo on kyllä niin ihania tyyppejä. :')

      Poista
  2. Tästä tulee varmaan kunnon kilsa kommentti, mutta siis sisarukset on kyllä parhaita.♥
    Tuli huomattua se vielä suuremmin nyt, kun yks oli poissa kaks kuukautta eikä kaikki ollut täällä niin tuntu ihan oudolta! Jotenki tyhjältä, että hei missä se yks - ainii ulkomailla. xd Sitkun kaikki oli takas koolla niin oivitsi miten ihanaa se on.
    Välillä ne sisaruksetki ärsyttää niin paljon, mutta se on ihan luonnollista kun koko ajan käytännössä on niiden kanssa. Oon kyllä siitä onnellinen että mulla on kaikkien kanssa tosi hyvät välit ja just touhutaan niiden kanssa kaikkea. Jokaisen kanssa eri juttuja mutta kuitenkin. Ne on parhaita hetkiä.♥ Ihana postaus ja kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Noora! Kiitos paljon<3 Nojoo se on totta, että jos yks sisaruksista on jossaki, niin sen kyllä oikeesti huomaa, ihan sama kuinka monta muuta sisarusta ois vielä kotona! Ja totta, ihana kuulla että sääki aattelet tolleen sun perheestä. :') ps. just ihanan pitkä kommentti, haha! :-D

      Poista
  3. Kiva aihe, jota on tullu opistossa mietittyä. Täällä on huomannu, että miten paljo läheisemmäksi sisarukset on tullu, ja sitte ku niitä on ollu ulkomaillaki pidemmän aikaa, niin kyllä sen on huomannu, vaikkei aina sitä ois niin hirveesti ajatellutkaan. Mut hei, kiva postaus, ja ihania kuvia! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos paljon Mattis <3 :) Ihan varmasti on tullu siellä opistollaki tätä aihetta mietittyä, siellä ku joutuu olemaan niin paljo erossa omasta perheestä. Ja hei ihana kuulla, että ootte lähentyny sisarusten kanssa, ne on vaan niin tärkeitä tyyppejä. <3

      Poista
  4. mä oon tosi kiitollinen kaikista yheksästä sisaruksesta mitä mulla on. jokainen on tärkee ja rakas sellaisinaan kun on vaikka Myönnän että aika usein menee hermot. nyt kun pääsääntöisesti asuu viikot kämpällä, haluaa aina tulla kotikotii että näkee ne tyypit. onneks tälläki viikolla menin tiistaina kämpälle ja tulin jo tänään kotikotiin ja oon maanantaihin nii pystyy touhuta kaikkia. oikeesti välillä miettii et oispa kiva olla ainut lapsi jos kaikki huutaa ja takkuaa ja menee niin järki mut sit tajuaa heti melki että onneks mulla on nää kaikki sisarukset, tuntuis niin hassulta ja "pelottavalta" jos ois vaikka vaan yks sisarus. kyllä se on niin iso rikkaus että on iso perhe <3 hyvää tekstiä!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3<3 kiitos Laura kommentista! ihania ajatuksia sulla. :) Se on niin totta, että vaikka välillä ottaaki aivoon se meininki siellä kotona, ei ois kuitenkaan koskaan valmis vaihtaan ketään sisaruksista mihinkää!

      Poista
  5. Olipas ihana postaus ja kolahti kyl omalle kohdalle kans hyvin :3 meitä on kans iso perhe, yhteensä 7 lasta ja osalla omia lapsiakin jo, eli vilskettä löytyy täältäkin päästä :D iso perhe on maailman paras tukiverkosto ja ei kyllä ikinä tarvii pelätä että jäis yksin missään tilanteessa kun koko perhe on aina tukena :) ihania kuvia! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon Kira kommentista ja kehuista!:)<3 Iso perhe todellakin on vaan niin korvaamaton tukiverkosto; aina on tyyppejä vierellä eikä just tarvi koskaan pelätä jäävänsä yksin. Haha, kuulostaa kyllä siellä teilläkin vilskettä riittävän tuon väkimäärän perusteella! :-D

      Poista
  6. Aivan ihana postaus! Minäkin oon kiitollinen nuista kaheksasta sisaruksesta. Välillä mietin et kuinka tylsää se elämä olis jos ois vaikka ainut lapsi ja kotona ei olis "kavereita". Suuri perhe on rikkaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3 Ihan totta puhut, monesti oon itekki miettiny ihan samaa!

      Poista
  7. Jostain osu yhtäkkiä tää postaus silmiin vähän myöhässä, mutta ihanan positiivisesti kirjoitettu! :) Meillä 5 lasta eikä tunnu todellakaan yhtään paljolta ;D Ois ollu ihana saada vielä pikkusisaruksia, mutta se ei nyt vaan ollu mahollista enää! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, ihana saaha tämmöstä palautetta! :) Ja nojoo, niin sama täällä! :-D

      Poista

Kiitos kommentista!❤