tiistai 9. kesäkuuta 2015

Se mun juttu



Musta tuntuu, että mä oon vihdoin löytäny sen. Sen oman juttuni siis. Sen löytämiseen meni aikaa vuosia, enkä vaan millään tuntunu löytävän sitä. Pohdin, pohdin ja pohdin niin paljo, että mikä on mulle semmonen juttu josta tykkään tosi paljo, juttu jossa oon ihan hyväki, joka on suuressa roolissa mun elämää. Juttu, joka oikeesti antaa mulle paljon ja tuo mielihyvää ja iloa mun elämään. Keksein ja vieläki keksin kyllä tosi paljonki asioita, jotka täyttää ainaki osittain nuo kriteerit, mutta silti musta tuntu, ettei mikään niistä ollu oikeesti justiinsa se mun juttu, jonka perään niin haikailin.

Se mun juttu löytyki kuitenki sitte aivan itestään, ku olin jo luovuttanu sen ettimisen. Yhtäkkiä sitä vaan tajus, että hetkinen, tämähän se taitaa olla. Nimittäin kirjottaminen. Asia, jota ilman en nykyään pystyis elää, ainakaan näin onnellista elämää. Siitä on tullu niin suuri osa mun elämää. Aivan huomaamatta, viimesen parin vuoden aikana. Mää nautin kirjottamisesta niin paljo, eikä enää oo mitään epäselvyyksiä siitä, etteikö tää ois just se mun juttu. Ystävätki sano useampaanki otteeseen tossa jokusen aikaa sitte, että "Sini, kirjottaminen on oikeesti niin sun juttu." ja se tuntuu hyvältä. Se tosiaan taitaa olla mun juttu, mun ikioma juttu, jonka löytämisestä oon kauan aikaa haaveillu.


Vielä yläasteella ku olin, ei kirjottaminen ollu mulle mitenkään erityisen mielekästä. Kirjotinhan mää toki jo sillon blogia ja päiväkirjaa ja sillain, mutta se oli niin erilaista vielä sillon. Äidinkielessäki mää lähes inhosin kirjotella niitä aineita ja enpä mää muutenkaan mun aikaani hirveesti kirjotteluun käyttäny.

Nyt asiat on kuitenki aivan toisin. Kirjottamisesta on tullu mun henkireikä, eikä mun kirjottelu jää pelkästään blogiin, eiei. Tän blogin ohella kirjottelen myös päiväkirjaa, toista blogia, joka tosin on salainen ja muutenki kaikenlaisia tekstejä, ihan runoista ja fiktiivisistä teksteistä tosielämän tapahtumiin ja tunteiden setvimiseen. Haha, mun kaverit onki tottunu siihen, että multa tulee usein ihan jäätävän pitkää viestiä, pohdiskelevia ja tunteellisia tekstejä, vähä erityyppisiä tekstejä ku semmosia ihan vaan perus kuulumislöpinöitä. Mää rakastan leikitellä sanoilla, käyttää mun mielikuvitusta teksteissä, pohdiskella niin paljo ja kuvailla asioita. Se kirjottaminen on jokapäivästä puuhaa, osana mun jokaikistä päivää.

Kirjottamalla mää osaan ilmasta itteäni hyvin. Kirjotan tosi paljo mun ajatuksia ja tunteita ylös, puran mun päässä temmeltävää ajatusten sekamelskaa lause lauseelta. Kirjottaminen auttaa ainaki mulla lähes kaikkeen, heh. Jos on surullinen fiilis, vihanen fiilis, stressaantunu olo, ahdistunu olo, jännittyny tai pelokas olo. Noihin kaikkiin auttaa kirjottaminen. Aina olo paranee ku pääsee kirjottamaan. Kirjottaminen on mun keino käsitellä vaikeitaki asioita ja päästä niistä yli. Kirjottaminen rauhottaa mua ja saa mulle hyvän fiiliksen. Erityisen rauhottavaa ja ihanaa on se, ku kirjottaa vaikka itelle päiväkirjaan asioita tai kaverille vaikka viestiä ja saa kirjottaa ihan mitä vaan. Ku niitä sanoja vaan tulee ja tulee. Saa purkaa kaiken, mitä päässä pyörii, tekstin muotoon.


Tästä kirjottamisinnosta on hyötyä ihan lukiossaki. Nykyään tykkään oikeesti kirjotella vaikka just äikässä aineita, mulla ei oo koskaan vaikeuksia tuottaa niihin tarpeeksi tekstiä ja esseiden kirjottaminenki sujuu. Heh, niin jos vaan sitä tietoa on. Ja tää on musta huippu juttu, koska yläasteella pelkäsin just sitä, kuinka tuun selviämään ku lukiossa pitää kirjottaa niin paljo ja vaikka just kokeet koostuu lähes kokonaan vaan esseistä. Mutta enään se ei pelota mua, ei sitte laisinkaan. Nykyään mää jopa oikeesti nautin siitä ku lukiossa kirjotetaan niin paljo. Saan siinä samalla toteuttaa itteäni ja tehä asiaa josta pidän ihan kamalasti.

Tää oman jutun löytäminen tuli niin sopivaan aikaan. Tää hyödyttää mun koulunkäyntiä, mua itteäniki, tää saa mulle semmosen turvallisen ja rauhallisen olon. Enään ei tarvi pohtia kuumeisesti, mikähän se oma juttu on. Oon vihdoin löytäny mun vahvuuden, jota saan käyttää, tosi paljoki.

Yks parhaista asioista kirjottamisessa on munmielestä se, ku näkee sen kehityksen. Huomaa itekki, kuinka sitä ajan kuluessa kehittyy kirjottajana, tulee taitavammaks kirjottajaks ja oppii uusia asioita. Onnistumiset tuo lisäpotkua tähän touhuun ja epäonnistumiset opettaa&saa yrittämään vielä kovemmin. 


Täälä blogissa mun kirjotustaidot ei oo päässy ehkä niinkään oikeuksiinsa, koska parhaimmillaan oon kirjottaessani mun tunteista, ajatuksista ja just vaikka asioista joita oon käyny läpi tai muistoista, joita on kertyny vuosien mittaan, ja näitähän juttuja mää en oikeestaankaan kirjota blogiin, koska en halua niitä koko maailmalle jakaa. Mutta vaikka en voikkaan niin täysin vapaasti tänne kirjottaa tai mistä vaan, niin kyllä mää silti nautin tästä bloggaamisesta tosi paljo. Jos en nauttis, niin en mää varmaan täälä enään olis. Mulla on kova halu kirjottaa, ja erityisen hyvä paikka kirjottamiselle on siks blogi, koska näin saan olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa, ihan vaan mun kirjotusten kautta, ja saan  myös palautetta mun kirjotuksista. Se on huippua.

Kirjottamisen kautta mää oon myös tutustunu uusiin ihmisiin, upeisiin sellasiin, saanu itekki lisää itsevarmuutta ja uusia hienoja kokemuksia, ja toivottavasti tuonu piristystä joidenki ihmisten päivään. Oon tuonu kirjotuksillani esiin mun mielipiteitä, tietoja musta, mun kuulumisia ja höpinöitä. Kirjotuksillani oon siis jättäny jälkeni tänne internetin ihmeelliseen maailmaanki. Oon yks niistä monista monista bloggaajista, jotka muodostaa yhdessä tämän "blogikulttuurin" ja pitää sitä pystyssä.


Mulla on unelmia&haaveita liittyen kirjottamiseen, niin tosi pieniä ku vähä suurempiaki, mutta tulevaisuus näyttää, tuleeko mun ammatti liittymään jotenki kirjottamiseen, vai jääkö tämä puuha ihan vaan harrastukseks. Sen voin kyllä luvata, että kokonaan en missään nimessä jätä tätä touhua, niin merkittävä osa se mun elämää on ja niin paljon hyvää se on mussa aikaan saanu. 

 Melko hitaastihan mää kirjottamiselle lämpenin ja pidinpä sitä joskus vastenmielisenäki puuhana, mutta sitteku siihen yhtäkkiä tykästyinki niin senjälkeen onki sitte ollu menoa se. Musta on ihan hullua aatella, kuinka tärkiä asia itelle tämmösestä puuhasta voi oikeesti tulla ja kuinka paljo se loppujenlopuks mulle antaa. Kirjottaessa mää en mitään menetä, mutta paljon saan. Rakastan niin kovin.


Muita kirjottamiseen hurahtaneita? Heräskö teillä jotain ajatuksia/kysymyksiä tästä tekstistä? Jos heräs niin heittäkäähän ihmeessä kommenttia! Niin ja kertokaahan toki, ootteko teki löytäneet sen teiän oman jutun ja jos ootte, niin mikä se mahtaa olla.

26 kommenttia:

  1. Tosi ihana ja erilainen postaus! Mullekki vanhemmat on usein sanonu että vaikka en aina niin paljo tietäiskään asioista nii oon niin hyvä kirjottamaan, että se korvaa sen tiedonpuutteen just esim. kokeissa :D Munkaan kirjottelutaidot ei kyllä oikein tuu blogissa esille, hehe :D Mutta taas yks asia, missä ollaan samanlaisia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos tosi paljon ihana !! Haha jep se on kyllä hyvä, että jos osaa kirjottaa niin sillä voi korvata vähä sitä tiedonpuutetta just vaikka kokeissax) Mutta hei taitavasti&mielenkiintosestihan sää blogia kirjottelet, huomaa kyllä että sulla on lahjakkuutta sitäki puuhaa kohtaan. Ja jep, niin hassua huomata kuin paljo meissä on oikeesti samaa!!

      Poista
  2. Samanlaisia ajatuksia täällä, kirjottamalla saa ''aivot narikkaan'' kun on liikaa asioita mielessä. Niin ihana tapa viettää aikaa! Vieläku nyt kesälomalla joka ''alkaa'' perjantaina on aikaa ees vähän enempi ni tuun kirjottaa ihan hirmusesti.. xd En siis ihmettele että oot hurahtanu siihen, huippu ku löysit sen oman jutun<3
    Tsemppiä hirmusesti sen yhen jutun kaa<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ♥♥ voiettä oot ihana tyttönen:') kiitos tosi paljo tsempeistä. Ja niimpä, kirjottaminen on niin ihana tapa viettää aikaa. Kiva, ku pian säki pääset taas kirjottelemaan enempi:3 sitä ootellessa! Tsemppiä vielä työpäiviin!♡

      Poista
  3. Niin ihana postaus! Voin niin hyvin kuvitella että kirjottaminen on sun juttu :) Löytäisimpä itekki oman juttuni.. se on todellakin vielä hukassa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos paljo!! :-) äh, tuo on kyllä niin inhottavaa ko ei oo vielä löytäny sitä omaa juttuaan, mutta uskon, että sääki ihan varmasti tuut löytämään sen sun juttus vielä. Jos ei aivan nyt, niin hetken päästä. Sussa on varmasti potentiaalia vaikka mihin ja ihan varmasti se joku juttu nousee ylitse muiden, luota siihen !

      Poista
  4. Kyllä blogistakin huomaa sun kehityksen. Oon lukenu tätä aika pitkään jo ja kyllä huomaa että kirjoitat nykyään varmemmin ja ehkä jopa paremmin ja selkeämmin niin, että teksti pysyy kasassa ja miellyttävänä lukea. :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, ihana kuulla ! :-) Oon mää kyllä itekki huomannu, että kehitystä on tapahtunu tässä vuosien mittaan&se on huippua. Haha, harjotus tekee mestarin, vaimitensemenikään :--D

      Poista
  5. Kopo! Täälä toine joka pystyy samaistuu joka sanaan. Sun blogista oikeesti huomaa sun kehityksen ja rakkauen kirjottamista kohtaan. Ittekki oon hurahtanu kirjottamisen maailmaan täydellisesti. Se on vaa niin mukavaa hommaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha kopo! :-D Huippu, jos pystyt samaistumaan tohon tekstiin. Aivan ihana saaha tollasta palautetta !! :-) Ja niin kiva, ko sääki tykkäät tästä puuhasta niin paljo.

      Poista
  6. Oon lukenut sun blogia jo kauan ja tykkään kovasti! Ja olet kyllä taitava kirjoittaja :)

    VastaaPoista
  7. Ihana postaus!<3 Mä tykkään ite kirjotella kans tosipaljon. Oon kirjottanu sellasia lyhyitä tarinoita ja lyhyen kirjankin, ja sit on mulla päiväkirjakin mihin sillon tällöin puran ajatuksia. Mä en kyllä vielä oo löytäny ehkä sitä kaikkein lemppari juttua mun elämässä, mutta toivon et jossain vaiheessa löydän tai tajuan!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos!<3 Ja ooi, huippu ko sääki tykkäät kirjotella. Niin kivaa puuhaa se ! Varmasti tuut vielä joku päivä löytämään just sen oman juttus, usko pois :-)

      Poista
  8. Tää postaus on ihan ku mun suusta kuultua, tai siis kirjotettua :D Mää kans vihasin kirjottamista ala-asteella ja vielä yläasteellakin osittain, mutta pikkuhiljaa siihen on vaan hurahtanu. Just viime viikolla yks päivä kirjotin huvikseen yhen novellin, ja pienempiä tekstinpätkiä tulee kirjoteltua vähän väliä. Ja oon samaa mieltä tostakin että lukiossa on nii paljon hyötyä siitä että osaa kirjottaa! Ja nautin myös esseiden kirjottamisesta, ei oo mitään parempaa ku se fiilis kun tekstiä vaan syntyy ja syntyy ja annetut sanamäärärajat paukkuu helposti :D
    Mut kiva tää postaus siis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsit, niin ihana kuulla että voit nuin täysin samaistua tähän tekstiin!! :) Ihana huomata, että on muitaki tyyppejä, jotka rakastaa näin paljo tätä puuhaa ja jotka aattelee asioista samallain ko minä. Ja se on niin hassua oikeesti ku asiasta, jota ennen lähes vihas, onki näin ajan kuluessa tullu yks rakkaimmista harrastuksista. Mutta hei kiitos paljo kehuista ja muutenki tosta koko kommentista!! :-) Niin kivoja piristyksiä aina nää kommentit.

      Poista
  9. Sini, tää oli jälleen tosi ihana postaus. <3 Yks meitä yhdistävistä asioista on ehdottomasti kirjoittaminen. Tykkään niin paljon lukea aina sun syvällisiä postauksia, ja just niitä tekstiviestejäki. Kirjoittaminen on tosi parantava asia. Kirjoitit tosi hyvin tärkeestä voimavarasta.<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiitos paljon <3 Ja niimpä, se kyllä yhdistää meitä todellaki. Ja samat sanat sulle, rakastan lukea sun postauksia ja niitä pitkiä viestejä. Niin ihania aina.<3 Olipa taas ihana kommentti sulta :,)

      Poista
  10. Jes, sieluntoveri!
    Musta on tuntunu vähän aikaa jo että kirjottaminen on aivan huippua, lukiossakin tykkään kirjoitella esseitä. Mutta eniten tykkään kuitenkin kirjotella fiktiivisiä tekstejä, ja unelmana oiski joskus kirjottaa kirja! :) Se on jotenki niin kiehtovaa, kuinka oppii kirjottamaan tunteitaan paperille ja kehitellä mielessä kaikenlaisia tarinoita. Kirjoittamisen lahjasta on niin paljon hyötyä arkipäivän elämässäkin! Vaikka välillä tuntuukin, että ajattelee asioita vähän liian syvällisesti tai että mielikuvitus laukkaa liiankin kovaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, huippua! Oikeesti niin kivaa, ko löytyy muitaki kirjottamiseen hullaantuneita. Vau, pidä lippu korkeella ja katse tiukasti niissä unelmissa, mää pidän peukkuja sulle, että saavutat joku päivä tuon unelmas! Ja niin totta koko tuo sun kommentti muutenki, kirjottaminen on just opettanu muaki ajattelemaan syvällisemmin ja mielikuvituksellisemmin. Aaivan parasta.

      Poista
  11. Pakko kommentoia taas!:) Sun tuottamat tekstit on aina niin kivoja lukee. Mulla ei oo erityisesti kai kirjottamiseen intoa jne. mutta oon huomannu että just kokeissa ja esseissä sanamäärät ohittuu helpostikin ja mietin monesti et mite joitteki on nii hankala kirjottaa ku niin paljo kuitenki sanavarastoa mitä käyttää. Ja mulle kans aina kaikki sanoo että kirjotan hirveen pitkästi kaiken että kaverit tyylii kymmenellä sanalla selittää jonku asian ni nää selitän sen kymmenellä sivulla :D En joteki ees osaa kirjottaa lyhyesti ja ytimekkäästi. Mutta aun blogia on niin kiva lukea aina ja saa niin paljo iloa omaanki elämään koska meneillään niin hankala elämäntilanne. Mutta eiköhän se viel tästä. Myös se että jaksat kirjottaa niin usein ja aiheet ei oo samanlaisia ja jotenki vaan osaat kirjottaa niin hyvin. Mää aina kuvittelen sinut jonain kirjailijana.�� Kirjottaminen on kyllä se mikä helpottaa ja vapauttaa ku saa kirjottaa niin sanotusti huolet pois!:) Kiva postaus jälleen!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii, kiitos paljon kommentista, niin kivan pitkä ja muutenki ihana❤ Ihana kuulla, että sää tykkäät lukea mun tekstejä. Haha, niin ja ollaan vissiin vähä samallaisia ton kirjottamisen pituuden kanssa :--D mulla nimittäin meinaa kans aina kaikki tekstit vähä venähtää.. Ää, ihana kuulla että saat tästä blogista iloa elämään& ihan hirveesti tsemppiä sulle siihen, mitä nyt ikinä käytkään läpi<3 Älä luovuta vaikka kuin vaikialta tuntuis, sää kyllä selviät ihan varmasti! Mun mieltä lämmittää niin tosi paljo nuo kehut ja tuo ihana palaute, kiitos siis sulle tositosi paljo.

      Ps. Vautsi, niin ihana kuulla tuo, että kuvittelet minut jonain kirjailijana, eihän sitä koskaan tiiä mihin tää elämä kuljettaa :-D !

      Poista
  12. Mun on pakko sanoa tää sulle vaikka vähän myöhäsä:) Oot todella taitava kirjottaan ja sun blogi on niiin paras! Oon lukenu tätä jo tosi kauan ihan tän blogin alkuajoista lähtien:) tykkään kovin !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, niin upeeta saada tommosta palautetta♥ Kiitos ihan tosi paljo!!:') Tosi mahtavaa kuulla, että pidät tästä blogista! Ääks, taas kyllä tuli niin hyvä mieli ! :)

      Poista
  13. Mä löysin tän sun blogin aika vasta ja oon nyt käyny lukemassa muutaman kerran :) Mä kirjoitan kans paljon. Pohdiskelen monenlaisia asioita, ja välillä kirjotan myös fiktiivisiä juttuja (vaikka ainahan niissä on jotain todellista) :) mutta mulla käy aika usein niin, että mulla pyörii ajatuksissa tosi paljon asioita mutta kun alan kirjottaa niin ne sanat katoaa johonkin eikä siitä tuu mitään. Käykö sulla koskaan niin? t.eräs

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, tosi kiva ko oot eksyny tänne mun blogin pariin muutamaan otteeseen ! :) Toivottavasti on löytyny jotain sullekki mieleisiä postauksia täältä. Mukava kuulla, että myös sää pidät kirjottamisesta. Mää kans pohdiskelen aina kaikenlaista ja fiktiiviset jutut on tääläki osa kirjotustuotoksia, haha. Mulla myös ne sisältää yleensä jotain juttuja tosi elämästä, mutta osa siitä tekstistä on kuitenki ihan keksittyä tarinaa.

      Ja hei, mulle käy todellaki kans tolleen aika useinki, että ajatuksia ois vaikka muille asti, muttaku istahtaa vaikka koneen ääreen niitä kirjottelemaan, niin mitään ei saakkaan aikaseks. Inhottavaa, mutta varmaan aika yleistä näin "kirjottelijoiden" keskuudessa, epäilisin ainaki niin. :-) Mutta kiitos paljo tosta kommentista, tommoset saa aina hyvälle tuulelle. :)

      Poista

Kiitos kommentista!❤